BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, June 5, 2011

Alhamdulillah [by Achik Ifah]

"Guess what, Bayt Sakinatul Wafa' 1st!" kata 'Aainaa. "1st untuk apa? Ahh, baru teringat, dulu ada Pertandingan Rumah Tercantik peringkat PERMATA, diumumkan di AGM kali ke-12 kelmarin ye? Owh, alhamdulillah," respon saya di dalam hati.

Menjaga kebersihan adalah bertepatan dengan tuntutan Iman kepada seseorang Muslim. Maka kami perlu berusaha untuk itu. Bila terasa malas, segera mengingatkan diri; alam ini ciptaan Tuhan, amanahNya buat kita sebagai Khalifah, jadi, kalau bukan kita yang memelihara dan memulihara, siapa lagi?



Kami meyakini setiap insan yang melafazkan syahadah, bererti dia seorang da'ei. Seorang da'ei pasti akan aktif berda'wah, bercakap tentang Islam di dalam kelompok kecil mahupun besar. Justeru, kami sentiasa tanamkan dalam diri, bagaimana kami boleh bercakap tentang Islam seandainya diri kami adalah Muslim yang tidak menjaga kebersihan sedangkan kebersihan adalah sebahagian daripada Iman. Jangan sampai iman kita tercalar kerana kesilapan sendiri.

Kata-kata ini sering menggetarkan hati kami untuk lebih tegar dengan praktik dan amal :

"I went to the West and saw Islam, but no Muslims. I got back to the East and saw Muslims, but not Islam." 
Muhammad Abduh

Tuntasnya, mempraktikkan kebersihan itu sebahagian dari langkah ke arah ketaqwaan. Ia satu jihad, bukan lagi retorik tapi harus praktik.


Jika kami sedikit culas, kami ada Ibu Piya untuk mengingatkan, hehe. Semoga kami dan kita semua adalah Muslim yang Islam, ayuh!~



Wahai orang yang berselimut! Bangunlah serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia). Dan Tuhanmu, maka ucaplah dan ingatlah kebesaranNya! Dan pakaianmu, maka hendaklah engkau bersihkan. Dan segala kejahatan, maka hendaklah engkau jauhi”(Al-Muddaththir 74 : 1-5)



0 comments: